tiistai 30. lokakuuta 2012

Ich liebe die Schweiz

Täältä nyt tulee postausta sillä vauhdilla, ettette varmaan ehdi edellisiäkään lukea,
mutta kun täältä saa niin hyviä kuvia ja on niin paljon kerrottavaa, kun kaikki on
niin erilaista.

































Sveitsi on ihmeellinen, ihana maa. Tässä minun ensivaikutelmani.

VUODENAJAT. Täällä voi olla yhtä aikaa syksy, talvi, kesä ja kevät.
Viikko sitten oli vielä kesä, 25 astetta lämmintä. Ilmojen viiletessä tuli syksyn
sateet. Yhtäkkiä tuli lunta, ja ihan talvi. Sitten kevätaurinko sulatti suurimman
osan lumesta, mutta lumen alta paljastui ihana syksyn ruska.. Ei kyllä pysy 
perässä missä vuodenajassa mennään!

RUOKA. Sveitsi on suklaan ja juustojen maa (ja miten mä oon muka syntyny
suomalaiseksi!!). Eli ruokakulttuurin puolesta minulla ei ainakaan ole 
sopeutumisvaikeuksia.. Täällä on lähes kaikki ruoka hyvää ja laadukasta, 
ja luulen että sveitsiläiset syövät terveellisemmin kuin suomalaiset. Ainakin
kauppojen eineshyllyjen mitättömyyden perusteella.. :)

AIKA. Sveitsiläiset ovat tarkkoja ajasta. Kaikki tapahtuu MINUUTILLEEN,
just eikä melkeen. Kerran menin hakemaan eskarilaista viittä vaille 12,
niin hoitotäti tuli näyttämään kelloa ja sanomaan että esikoulu loppuu
vasta klo 12.

TYÖ JA KOULUTUS. Itse en työhön kuole, mutta sveitsiläiset ovat aina töissä, 
aamusta iltaan. Ja koulutus on vaativaa, eskariin mennään neljävuotiaana
ja lapsilta vaaditaan koulussa paljon enemmän.

RAHA. Kallis maa turisteille, mutta suhteessa laatuun ja Sveitsin palkkatasoon
hinnat eivät ole pahat.

TURVALLISUUS. Sveitsi on turvallinen maa siinä mielessä, että rikollisuutta
täällä on varmaan vähän, tai sitten se on niin piilossa ettei sitä huomaa. Zürichissa
en ole esimerkiksi nähnyt vielä yhtäkään päihtynyttä ihmistä! Mutta lapset saavat
täällä elää paljon vapaammin, esimerkiksi uimahallissa olin ihan kauhuissani siitä,
että lapset hyppivät uima-altaan reunoilta ja juoksivat liukkaalla lattialla, eikä
uimavalvojia näkynyt missään.

JA MAISEMAT. Vuoret, vuoret, vuoret.. Niitä voi ihailla loputtomiin, oikeasti.
En ole ikinä nähnyt luonnossa mitään niin kaunista kuin vuoristot. Rakastan
niitä! Ja kaikki vanhat sveitsiläiset talot, ikkunaluukut, luontopolut, kirkot,
kylät, kaupungit..

Myönnän olevani ihastunut tähän maahan, 
vaikka olen nähnyt vasta pienen pienen osan siitä..









14 kommenttia:

  1. Ei vitsit sulla on kivoja kuvia !!!

    VastaaPoista
  2. mäki rakastuin sveitsiin sillon ku käytiin sielä pari vuotta sitte kesälomalla, vaikka ei kauan viivyttykkään :) mutta oikeesti oon samaa mieltä, ne maisemat ! <3

    VastaaPoista
  3. Moi:) Eksyin sun siskon blogista tänne, ja ihan tosi kivalta vaikuttaa! :) Kiva lukee kuulumisia sieltä kaukaa, jään kyllä seurailee :)

    ps. ootko jotai lestadiolaisia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiitos, kiva kun löysit tänne. Joo, oon mä. :)

      Poista
  4. Upeaa, vaikuttaa ihanalta!! :) Mahtavia kuvia, mahtava Milla <3 IKÄVÄ!

    VastaaPoista
  5. Voi Milla, määkin kyllä lähen sitte Sveitsiin. <3 Kiitos kun sulla on tää blogi ja saajaan seurata vierestä sun aupair-aikaas! Terkkuja <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Milja, kiva kun luet! :) Terkkuja sinne myös <3

      Poista
  6. Niin ja Milla, haittaako et lainaan pari maisemakuvaa Sveitsistä täältä sun blogista mun salaiseen blogiin(jonka näkee 10 mun frendiä)? Ku kirjotan just mun unelmasta lähtee aupairiksi niin siihen oheen, ku sulla oli ihania maisemakuvia. Pistän tietty et ne on täältä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai saat laittaa, laita vaik johonki kuvien alle linkki mun blogiin.. :)

      Poista
    2. Milja heei, pääsenkö mäki lukeen sun blogia? :P

      Poista
    3. No jaa :D Kyllä mää muuten oikeestaan voisin, mutta ku se on vähä sellanen "kaveriblogi", paljo mun kavereitten kuvia mitä me ollaan tehty ja ei kaikki niin edustavia, ja ne ei halua silleen nettiin kuvia ku ei kaikki tunne yms. :) Mutta ehkä joskus ;)

      Poista